Home arrow Biografie
Main Menu
 Home
 Biografie
 Werkenlijst
 Audio
 Video
 Contact

 
 
Biografie  

Michiel Mensingh (Amsterdam, 1975) specialiseerde zich in compositie bij o.a. Hans Timmermans en Barbara Woof tijdens zijn studie Muziektechnologie aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, faculteit KMT in Hilversum. Tijdens deze schoolperiode liep hij enige tijd stage bij componist Guus Janssen. Hij studeerde in september 2001 af met een Masters of Arts graad.

Met zijn op drum 'n' bass muziek geïnspireerde compositie 'Wicked', geschreven voor blokfluitkwartet Quartet New Generation, won hij in 2001 de Matthijs Vermeulen Aanmoedigingsprijs, een prijs van het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Het werk is inmiddels vele malen in binnen -en buitenland met succes gespeeld. ‘Wicked’ werd in 2006 geselecteerd voor de ISCM-CASH Young Composer Award. Mensingh’s elektronische compositie ‘A Glitch in the Matrix’ uit 2005 (i.s.m. Tomoko Mukaiyama), was in 2006 één van de genomineerde composities voor de Gaudeamus Prijs. Zes van zijn werken zijn op CD uitgebracht.
In 2012 vond in Theater Carré in Amsterdam de première plaats van Mensinghs eerste orkestwerk; ‘Control-Alt-Repeat - The Oncofonie Edition’.

Mensingh heeft voor diverse bezettingen gecomponeerd, uiteenlopend van één of enkele instrumentalist(en) tot orkest, al dan niet met elektronica en voor het merendeel in opdracht van het Fonds Podiumkunsten dan wel het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Hij componeerde nieuw repertoire voor musici en ensembles als: Tomoko Mukaiyama, Esther Apituley/Amsterdam Viola Quartet, Elektra, De Ereprijs, Het Noordpool Orkest, Hans Dagelet, Gwyneth Wentink, Brisk, Het Rosa Ensemble, The Seattle Chamber Players, Quartet New Generation, het Stravinksy Ensemble en Duo Verso.
Zijn muziek is uitgevoerd in diverse gereputeerde concertzalen over de hele wereld waaronder het Concertgebouw in Amsterdam en Carnegie Hall in New York. Zijn werk stond op het programma van vele (inter)nationale muziekfestivals als De ISCM World New Music Days 2006, de Gaudeamus Muziekweek (2006, 2010, 2011, 2012), The Bang On A Can Marathon- New York, November Music (2011, 2014), Het Grachtenfestival (2003, 2012), Het Gaudeamus Vertolkers Concours, Ultraschall Festival Berlijn, De Suite Muziekweek, The Singapore Arts Festival, Donaufestwochen en het Icebreaker Festival in Seattle.
Werk van Mensingh stond op het programma in Nederland, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië, Oostenrijk, Spanje, de Verenigde Staten, Latijns Amerika, Australië, China, Singapore en in Japan.

Mensingh’s compositorische stijl kan men het best omschrijven als 'eclectisch'. Zijn muziek gaat vaak over muziek. Dikwijls vormen specifieke muzikale (stijl) kenmerken van bepaalde muziekstromingen, en dan met name de ritmiek van pop- en dance-muziek (zoals funk, techno-house of drum ‘n’ bass), de inspiratiebron voor het materiaal of de behandeling ervan, -of soms zelfs het onderwerp -van zijn klassieke composities. Dit in combinatie met het verder contemporaine karakter van zijn werk maakt dat zijn muziek zich regelmatig waagt op het grensgebied tussen populaire -en modern klassieke-muziek. Dit grensgebied is voor hem, sinds het maken van zijn bekroonde werk 'Wicked', een blijvende bron van inspiratie gebleken.
Mensingh hoopt met zijn muziek buiten hokjes te treden en de reguliere klassiek georienteerde concertbezoeker kennis te laten maken met de in zijn ogen intrigerende ontwikkelingen die er zowel in de populaire muziek als in de modern klassieke muziek geweest- of aan de gang zijn. Tegelijkertijd wil hij proberen een eventueel meer populair georienteerd publiek warm te maken voor kunstmuziek en hen artistiek verder te laten kijken dan zij misschien normaliter gewend zijn zonder daarbij gemakkelijke muziek te maken of zijn artistieke integriteit overboord te hoeven zetten. Misschien een utopie maar Mensingh denkt van niet!

Naast zijn carrière als autonoom componist, houdt Mensingh zich bezig met het componeren, produceren en/of arrangeren van filmmuziek, reclamemuziek, popmuziek, muziek bij dans, radio-commercials en jingles. Hij speelt bas en gitaar in diverse bands, geeft les, zowel privé als incidenteel op de HKU en aan Muziekschool Waterland en dirigeert ‘t AMLM koor.
Recent richtte hij samen met collega componisten Danny de Graan en Anthony Fiumara het media muziekbedrijf ‘We Are MAD’ op.
Als bassist van de in 2006 opgeheven Amsterdamse rockband ‘Levetation’ stond hij in de finale van de ‘Winston Popprijs’ in de Melkweg en in de halve finale van de ‘Amsterdamse Popprijs’ (de GRAP) in Paradiso.
Tot slot heeft hij een aantal pop singles op zijn naam staan, waaronder een kleine hit in 1993 met 'Alone in the Summer', een instrumentaal synthesizer nummer